2010. július 13., kedd

hangszínező

Úgy gondoltam leírom, hogy mivel csinálom/csináltam azt a pár hangzást, amit az Ecktomarsban használok. Rengeteg gitárostól hallom, hogy max. 4-5 szandot használ, ehhez meg nem kell egy hihetetlen méretű pedalboard, kismillió stompbox (kispedál), vagy egy hihetetlen tudású multieffekt, ami az r2d2 prüttyögéstől a zacskógyűrködésre hasonlító torzításig MINDENT tud. (Hehehe, átkozott pszichológia: először mindent akarsz, de aztán rájössz, hogy nincs akkora segged, hogy megüld az egész bolygót.)

Imádom a Les Paul gitárokat. Viszont régen nagyon nem tetszettek külsőleg, bár akkori érettségem is még csak ott tartott, hogy kizárólag fekete színben érdekeltek a hangszerek. Aztán sokat láttam ilyen gitárt Slash kezében. Meg Jimmy Page kezében. Meg jó sok ember kezében. Aztán ellátogattam EBBE a hangszerboltba, és megvásároltam életem első LP-jét, egy Epiphone Les Paul Standardot (majd teszek róla képet is). Viszont most Ő a #1:


A nyers dzsüzsün hang sokszor alakult nálam, bár volt pár elem, ami máig is benne van a rendszerben. Pl. volt olyan zenekarom, ahol a torzítás annyi volt, hogy egy SD-1 (nem az, amit most használok) elegendő volt, ez rákötve az erősítő tiszta csatornájára és kész :)
Az Ecktomarsnál már keményebb hangszínt vártak el a fiúk, ebben az időben (sőt még mindig megvan) volt egy kölcsön Boss MetalZone (MT-2) erre a célra. Igazából nem nagyon szerettem ezt a pedált, egy zajgyár, ráadásul elég szépen eltüntette az LP gitárom vastag megszólalását. A zajt egy darabig bírtuk, aztán hirtelen jött egy fellépési lehetőség, és nagyon ciki lett volna, ha a számok között folyamatosan azt hallja a közönség, hogy "vvvzsssvvvzsss", ezért kénytelen voltam újítani egy zajzárat (NS-2), aki olyan mint egy jóbarát: figyeli mikor nem gitározol, és hopp, azonnal halkít.
Ezt a MetalZonet nagyon nyugdíjba akartam már küldeni, aztán jött helyette egy Boss DS-1, aminek már nem volt ilyen idegesítő cincogása, viszont nem elég "durva", ezt korrigálandó, elküldtem modolásra, szereztem mellé a máig használt EQ pedált (jól kivágva a közepfrekiket). Ekkorra nagycsaládos Bossista voltam, ebből az időből teszek is be egy fotót:



A képen láthatóak közül a legtöbbet a narancssárga (DS-1), az szürke (GE-7 - az equalizer) dolgozott. Természetesen maradt a zajzár is. A citromsárgára (SD-1) ebben az időben keveset tapostam ... A többi cuccot nem akartam levágni a fényképről, szemléltetve néha mennyi zsinórban szoktunk botladozni :)
A kispedálos dolognak tulajdonképpen a Marshall fej vetett véget, feleslegessé tette a DS-1et, és a visszhangpedálom (mert ugye a visszhangosító cuccot torzítás után rakjuk mindig, és nem szeretünk 8-10 méter kábelt felhasználni arra, hogy a effektkörbe kötögessük és mégis kényelmesen lehessen kapcsolni). A Marshall "krancs" csak azt kívánja meg, hogy adjunk neki egy plussz löketet még az előfoka előtt - erre kiváló volt a sárga SD-1 -, ezt kiegészítve egy kis hangszínfinomítással - GE-7 equ - és kész is van minden. Ja, meg maradt a zajzár, mint áramelosztó (!!!) és csendesítő jóbarát.

Az "extrák", amiket még használok mostanság: CryBaby wah és egy T.C. Electronic G-Sharp. A CryBabyt nem hinném, hogy be kell mutatnom - lépj rá, aztán nyomjad... A Tc meg egy elég érdekes szerzemény lenne, de igazából nem sok funkciót használok belőle: csak visszhang és zengető. Viszont nem kell méteres zsinórokat kihúzni: mert ugyanúgy az effektkörbe van kötve, csak egy bájos lábkapcsoló kell hozzá, ami egyetlen vezetékkel megoldja ezt a problémát, hogy programot váltsak. Velük úgy vagyok, hogy néha használom őket, néha nem, a Tc-ből gyakran csak a zengető szól, vagy bypassra rakom és akkor nyersen megy a gitárjel a hangfalhoz ... A visszhangot meg a wahot főleg szólóknál használom.

Szóval a szokásos hangszíneim:
 - ritmus: Marshall Crunch + SD-1 + GE-7
 - szóló: Marshall Lead1 v. 2 (és még emellett bekapcsolva marad az SD-1 meg a GE-7, mert egyszerre nem tudok rájuk lépni ... viszont öröm az ürömben, hogy nem sokat osztanak vagy szoroznak a Lead csatornán)
 - blúzos hangszín: Marshall Crunch + GE-7 + gitáron hangerővel "játszás"
 - clean: Marshall Crunch (+ GE-7  néha) + gitáron a hangerő letekerve 1-2 körüli értékre

... és a vicc kedvéért ezekhez jön még a wah meg a visszhang, érzés kérdése hol mikor használja az ember.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése